Hur viktigt är det personliga varumärket digitalt?

Ditt personliga varumärke är det din person utstrålar till världen. I den ”riktiga” världen består varumärket av saker som din frisyr, dina kläder och hur du hälsar på nya människor. Digitalt är ditt personliga varumärke den kunskap och personlighet du utstrålar (eller inte utstrålar) genom din digitala närvaro på platser som LinkedIn, Instagram, Facebook, din hemsida. På ett sätt har det digitala rummet blivit den mötesplats där vi först ses – och därför kan det vara bra att ta väl hand om dig själv även där.

Idag utvärderar vi varandra digitalt innan vi bestämmer oss för om vi vill ta den där daten eller inte. Rätt eller fel – man kan tycka vad man vill – men det är fakta. Det finns ingen fusk-kod som gör att du får det perfekta personliga varumärket. Varumärket är personligt och det som fungerar för dig kommer inte att fungera för mig. Det vi vet är att ditt digitala varumärke inte ersätter den du är i den ”riktiga” världen, men de som inte har ett digitalt varumärke kommer förmodligen kliva över dem som inte har.

Ett exempel för att visa på att vi människor idag vill veta något mer om andra – än bara det vi ser när vi fysiskt ser en person – kan vara; ser du helst på en långfilm eller en serie? Fler och fler skådespelare vill nu vara med i serier, förr var det inte lika “fint”. Nu är det serier som vi vill titta på i tv-sofforna; vi vill göra det personligt, lära känna karaktärer, skapa en historia. Du hinner inte få samma känsla av en film.

Det finns inte direkt något rätt eller fel i hur du väljer att profilera dig digitalt, men i egenskap av rekryterare vet jag vad jag tittar på när det kommer till ditt personliga varumärke digitalt:

 

Finns du?

  • Har du ett konto eller ej?
  • Vad säger det om dig om det inte går att hitta dig digitalt?

Ta bort det gamla?

  • Ta bort gamla inlägg från när du var yngre?
  • Gamla inlägg kan ge förståelse för din personlighet.
  • Gamla inlägg kan också ge fel bild av hur du är nu.

Ditt tema?

  • Vad skriver du om på sociala medier? Vad bryr du dig om, många olika saker eller få specifika ämnen? Uttrycker du dig ledigt eller professionellt – eller både och?

Vad kan du?

  • Om målet är att få ett jobb måste det framgå vad du kan.
  • Om möjligt – visa upp dig! Att få ett ansikte på en person gör det mer personligt.
Ida Jergell

Ida Jergell

Ida är grundare och delägare av addPeople med lång erfarenhet inom rekrytering.